Vitamín D – berlička, bez které lidstvo upadá

Důležité jsou samozřejmě všechny vitamíny a to, na které si dávat zvláštní pozor, určuje zejména styl života. Veganům svítí červená kontrolka u vitamínu B12 (je výhradně v živočišných produktech), kuřáci a kuřátka by zase měli dbát zvýšeného přísunu vitamínu C (kvůli kouření je doporučená denní šléha ne 60 mg, ale až trojnásobně více). Existuje však vitamín, který je problém zejména ve „vyspělých“ společnostech a to zejména kvůli nedostatku slunečního záření („vyspělá“ civilizace sedí v kanclech či v jiných betonových krabičkách). Uhádnete který vitamín to je?
Pokud nejste úplně vypatlaní nebo jste si alespoň zvládli přečíst nadpis, tak není nějak složité rozklíčovat, že se jedná o vitamín D. Jeho primárním a hlavním zdrojem je slunce – z něho zvládne kůže získat zhruba 90 % potřebného vitamínu D , pouhých 10 % pak extrahuje z živočišné stravy jako jsou ryby, vajcový žloutek nebo játra.

 

Předávkování, tukové a tlusťoši

Ze slunečního záření se předávkovat nelze a to i přesto, že v letních měsících je kůže schopná vstřebat (pokud ji během několika dní nemyjete mýdlem) až dvacetinásobek doporučené denní dávky vitamínu D za pouhých 15 minut v plavkách. Problém však nastává v zimě, kdy slunečního záření není tolik a pokud už musíme vylézt ven, plavky jako svůj outfit nezvolíme. Letní svit navíc často prosedíme uvnitř a výsledek je ten, že více než polovina lidí (některé zdroje mluví o 65 %, některé dokonce o 80 %) má značný nedostatek déčka.
Dalším aspektem, který míru vitamínu v těle ovlivňuje, je jeho rozpustnost v tucích. Pokud tedy déčko bereme z potravinových doplňků, je žádoucí ho přijímat s dávkou tuku. Vhodným suplementem je především D3 – zde je však předávkování možné a může vést ke kornatění cév, protože pan D pozitivně ovlivňuje metabolismus vápníku, aby se však sádra dostala z krve do kostí, je vhodné užívat s déčkem také vitamín K, který je rovněž rozpustný v tucích. Denní příjem by se měl pohybovat okolo 25 mikrogramů. Chcete-li si pravidelně šlehávat více, je vhodné si změřit déčko v krvi a poradit se se svým doktorem.
Ač by se mohlo zdát, že tlusťoši budou mít výhodu oproti vychrtlým, protože mají tuků spousty a vitamínové D i K si s nimi rozumí, je tomu přesně naopak. Ve chvíli, kdy má člověk pneumatiku kolem pasu, vitamíny se uloží do podkožního tuku a nedostanou se do krve. Vědci dokonce vypočítali, že na každých 10 kilo nadváhy je potřeba přijmout o 17 % vitamínu D více. Pro vstřebávání je také vhodné se co nejvíce hýbat nebo zvedat těžké věci.
Nemoci na které má nedostatek déčka vliv:
Rakovina, vysoký krevní tlak, artritida, obezita, cukrovka, skleróza, Crohnova choroba (nemoc trávicí soustavy), tuberkulóza, lupénka, ekzém, nespavost, ztráta vlasů, bolesti svalů, zubní kazy, výkonnost, zhoršení zraku, problémy s těhotenstvím a plodností, astma, migréna, deprese, Alzheimer či schizofrenie.
Není jich málo co? Možná je nedostatek vitamínu D skutečně jednou z hlavních příčin civilizačních chorob. Když uvážíme, že nemoci jako deprese, rakovina, cukrovka či Alzheimer jsou mnohem častější než třeba před dvě stě lety a porovnáme životní styl našich předků, kteří trávili na slunku daleko více času, tak se tato korelace přímo nabízí. Zcestný není ani fakt, že přítomnost civilizačních chorob kolem rovníku je řádově nižší než v mírném či subpolárním podnebí. Máme tak zde nejspíš prevenci, která se dá velmi snadno dodržovat. Ale to by farmaceutické firmy přišly o biliony za léčbu nemocí, které by se daly řešit pobytem na sluníčku a polykáním levného suplementu a to přece nikdo nechce. Všichni totiž fandí farmaceutickým firmám, aby se na nemocných napakovaly za přípravky, které léčí, ale nevyléčí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *