Minerály: Hořčíci [Mg] a jeho kámoši Vápníci [Ca]

Nejspíše to byli chemici, kteří řezali do lidí, kdo objevil, že člověk je živ z vitamínů a minerálů. A nejspíše to byli výživoví poradci, kdo na tom zbohatl. Tak jak tak se nějakým způsobem zjistilo, jak který minerál v těle funguje, a co se vám kvůli tomu v životě posere. Je to skoro jako čtení z ruky, až na to, že čtete ze střevních klků. Naštěstí zde existuje jakýsi reciprocitní kauzální vztah mezi příznaky a nedostatkem minerálů, díky kterému můžeme zjistit, který minerál nám chybí, aniž bychom museli mít před očima své střevní klky. A to je výhoda, kterou leckdo ocení.

Jedním, respektive dvěma, z nejdůležitějších minerálů v těle jsou hořčici a vápníci. A mnohé z vás nepřekvapí, že se o nich píše dohromady. Přirovnal bych je k matce a kojenci, feťákovi a jehle nebo k Petru Nečasovi a Janě Nagyové. Hádáte správně – horčík a vápník jsou na sobě závislí a pokud jsou v těle ve špatném poměru, je to jakoby tam nebyli vůbec nebo byli v base. Poměr vápníku a hořčíku, které přijímáme v potravě by měl být 2:1.

K příznakům nedostatku hořčíku by seděl další kýčovitý citát: „Hořčíkové jsou jako láska, když ho máme dost, nevážíme si ho, ale ho ztratíme, můžeme puknout vzteky.“ A to doslova! Mezi příznaky nedostatku hořčíku patří právě nevrlnost, nervová nevyrovnanost a popudlivost. Zde si dovolím ještě přehled několika příznaků, které nedostatek hořčíku (popřípadě jeho špatný poměr v těle s vápníkem) může vyvolat:

  • Únava
  • Zácpa
  • Závratě
  • PMS
  • Obličejové záškuby
  • Chutě na sladké a na kofein
  • Bolesti hlavy, bušení srdce
  • Hyperglykémie
  • Popudlivost
  • Nechutenství
  • Náladovost
  • Svalové křeče
  • Nervozita
  • Špatná paměť a soustředění
  • Úzkosti
  • Záchvaty paniky
  • Artritida
  • Astma
  • ADHD
  • Bolesti v zádech a v ledvinách
  • Záněty močových cest
  • Citlivost na lepek
  • Vysoký cholesterol
  • Vysoký tlak
  • Nespavost
  • Inzulínová resistence (začátek cukrovky)
  • Migrény
  • Nervové poruchy
  • Obezita
  • Tloustnutí v oblasti pasu
  • Ateroskleróza
  • Krevní sraženiny
  • Střevní onemocnění
  • Prolaps mitrální chlopně
  • Chronický únavový syndrom
  • Celiakie
  • Ledvinové kameny
  • Deprese
  • Cukrovka
  • Arytmie
  • Osteoporóza
  • Vápenatění srdce
  • Alkoholismus
  • Drogová závislost
  • Alzhaimerova choroba
  • Rakoviny
  • Srdeční selhání
  • Mozková mrtvice
  • Infarkty
  • Selhání ledvin

Zkrátka každý si může najít něco, co by mohl svést na hořčík nebo vápník. Odborník nejsem, ale většina těch příznaků (až na alkoholismus a drogovou závislost) mi přijde dost nepříjemných. Snadnou dedukcí tak lze odvodit, že je tedy dobré se nedostatku těchto dvou klíčových materiálů vyvarovat. Ptáte se jak toho dosáhnout? Tak to se ptáte dobře.

Překvapivě byste měli přijímat co nejvíce potravin bohatých jak na hořčík (třebas banány, mandle nebo minerálky s magneziem), tak na vápník (topový je prej mák o dost lepší než mléko a sraženiny z něho). Blbý je, že hořčík musíte doplňovat dlouhodobě, čím víc ho přijmete, tím menší procento vstřebáte. A přece nechcete plýtvat hořčíkem žejo. Pomůže i užívání selenu, vitamínu B a D (to je ten, jak stačí, když se trochu opálíte).

Naopak vyhnout byste se měli stresu a chlastu. Také léky nebo antikoncepce mají na snahu udržet si hořčík v těle neblahý vliv Recept je tedy jednoduchý: Vzdejte se pití, dobrého jídla, sexu, práce a riskněte nebrat léky a přispějete k rovnováze hořčíku v těle. Tak hodně štěstí!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *