Internety @ reklama: Kolik vydělává AdSense?

Ten kdo si už někdy četl něco o AdSense, určitě se setkal s větou, že výdělky z téhle „googlovácké zlodějny“ se liší a nelze je prostě jen tak odhadnout. Přijde mi to jako dost na hovno informace, protože když někdo uvažuje o tom, že zavede reklamu na svém webu, chce vydělávat. A když chce někdo vydělávat, tak první, co ho zajímá je, kolik vydělá? S odpovědí, že je to různé, by se nikdo neměl spokojit a autora takové informace zlynčovat na některém z frekventovaných náměstí (takže rozhodně ne v Ostravě). Jak to tedy trochu konkrétněji vypadá s výdělky z AdSense?

Než začneme zběsile ťukat do kalkulačky a hrát si s proměnnými, abychom zjistili kolik tetek a strýců nám musí kliknout na stránky, abychom dostali pár stovek za měsíc, měli bychom si ujasnit základní fakta a fikce a obchodní podmínky.

  1. Strýček Google nám vezme 32 %. Pokud chcete být pohodlní a nebudete si reklamní dealy domlouvat sami, zbyde vám zkrátka jen 68 %, z toho, co inzerent zaplatí. Tečka.
  2. Ceny reklam se liší. Dnes nejčastěji využívané PPC reklamy se platí od počtu kliknutí na ně. A CPC se (nevíš-li co je CPC, dočteš se ZDE) u jednotlivých nabídek může i řádově lišit. Cena za proklik se pohybuje od několika haléřů až po desetikoruny.
  3. Když má jeden milion a dalších devět lidí nic, má průměrně každý 100 tisíc. Ač se sice jedná o více než 3 roky starou informaci, což v dnešní době znamená téměř prehistorii, stejně stojí za to si ji pro zajímavost uvést. V roce 2013 vydělalo celkem 2 miliony uživatelů AdSense 90 miliard dolarů. Což vychází zhruba 4500 dolarů na jednoho majitele stránky ročně. Zhruba tedy 100 tisíc, takže kolem 8 tisíc měsíčně. Dá se z toho tedy vymáčknout celkem slušné kapesné. Nutno si ale uvědomit, že velké projekty budou vydělávat nesrovnatelně více než malé komorní blogy nebo domácí stránky s různými návody.
  4. Aukce prostoru pro bannery a videa. Prostory na jednotlivých stránkách dává strýček Google inzerentům k aukci – ten kdo nabídne největší CPC, získá bludišťáka a kousek webu určený pro inzerci. Díky tomu, že Google už dlouho není garážovou firmou a má celkem jméno, dá se očekávat, že díky dražbám zde může cena za proklik dosáhnout vyšší hodnoty než na méně konkurenčních platformách. Strýček Google tedy vyžene CPC co nejvíce nahoru a inzerenti tak zaplatí více. Na druhou stranu si Google strhne mastnou provizi, takže pro majitele webu to až taková výhoda není.
  5. Kolika bannery chcete prznit svou stránku? Ačkoliv by se mohlo zdát, že zde bude platit přímá úměrnost, nemusí to tak být a většinou ani nebude. Pokud budete mít na stránkách jeden banner, který bude relevantní k obsahu, vaše CTR na reklamu bude pravděpodobně vyšší, než když u článku o štěňatech budete mít 10 reklam o zvětšení penisu. Když se tedy budete rozhodovat kolik bannerů na své stránky naplácáte, uvažujte i nad tím, jestli je vás obsah pro inzerenty zajímavý, a jestli to co děláte bude efektivní. Od věci nemusí být ani A/B testování ohledně počtu bannerů.

Teď přichází chvíle vzít si do ruky kalkulačky a začít počítat. Abych uvedl reálný příklad, použiji data od majitele webu o IT Tomáše Dvořáka, který své údaje z AdSense odvážně zveřejnil ZDE. Upozorňuji však, že se také jedná o dosti staré data, nicméně pro naše hrátky s kalkulačkou to bohatě postačí

Návštěvnost webu za půl roku je 17 740. Konkrétní parametry:

Unikátní návštěvníci: 12 628
Zobrazení stránek: 25 807
Počet stránek na návštěvu: 1,45
Průměrná doba návštěvy: 1:03
Míra opuštění: 83%
Procento nových návštěv: 69,67%

Statistiky z prodeje reklamních ploch

Zobrazení reklam: 18 499
Počet kliků: 302
CTR stránky(Míra prokliku) : 1,63%
CPC stránky (cena za proklik): 2,24Kč
RPM stránky (příjmy za tisíc zobrazení): 36,61Kč

Pan Dvořák si tak vydělal přesně 677 Kč za půl roku. Reklama mu vlastně pokryla zhruba roční náklady na provoz stránek (pokud tedy nepočítáme hodnotu práce, což bychom měli). Ještě nutno dodat, co pan Dvořák napsal k parametrům a počtu svých banerů:

Reklama je jedna a je umístěná v článcích pod úvodním odstavcem a na výpisu článků podle štítku. Jde o leaderboard s rozměry 728x90px. Zobrazuje pouze textovou reklamu.

Teď už to tak růžově nevypadá, že jo? Ale neklesejte na mysli. 25 tisíc zobrazení za půl roku je poměrně malé číslo. Jeden, ač velký banner, který je ještě k tomu jen textový – to taky není žádná výhra. Roli hraje také malý počet zobrazení stránek na návštěvu i fakt, že mezi lidmi, kteří se zajímají o IT bude větší procento těch, kteří budou mít nainstalovaný AdBlock. Každopádně zvážení jestli má pro vaše stránky spolupráce se strýčkem Googlem smysl, už je jenom na vás.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *