Internety @ Reklama: Adsense – Základní informace a pojmy

 

Jestliže neznáte AdSense, znáte možná AdWords a pokud neznáte ani AdWords určitě jste slyšeli o rodinné firmičce Google. Jestli ani to ne, doporučuji okamžitě přestat číst, vyřídit si své věci a zabít se. Jak tedy tyto tři pojmy spolu souvisí? A jak se vyznat ve slangu lidí, kteří v této problematice umí chodit? To se dozvíte v prvním díle o internetových reklamách. V dalších dílech se na tyto základní informace pokusím navázat a  dostat se tak alespoň trochu do hloubky tohoto fenoménu.

Jak to teda velé vzniklo? Strýček Google si založil platformu pro zadávání reklamy od firem, které se říká AdWords. Zjednodušeně řečeno se firma zaregistruje a dodá své banery, kterými se chce prezentovat. Na druhé straně stojí AdSense, což je systém pro blogery a majitele webu, kteří mají nějaký traffic. Ti se mohou na AdSense zaregistrovat a systém jim bude automaticky generovat reklamu na jejich blog, ze které budou dostávat provizi.

V posledních letech se více než platba podle počtu zobrazení reklamy využívá platba za to, když návštěvník stránek na reklamu klikne. Nedá se tak příliš přesně odhadovat jak velká návštěvnost vynese určitou částku, roli zde hraje spousta dalších faktorů.

Důležitou a trochu nepříjemnou informací pro majitele webů a blogů, kteří chtějí využívat služby AdSense a získat tak nějaký malý příjem navíc je, že musí být registrovaní jako plátci daně. Což znamená, že získané příjmy musíte v daném termínu zdanit. Když k tomu připočteme slušnou provizi, kterou si hned na začátku celého procesu strhne strejda Google, zjistíme, že z celkové hodnoty “prostoru pro internetovou reklamu” dostane více stát a Google než admin webu samotný. Výhodnější  proto je, si reklamu nebo různé affilate dealy dohadovat individuálně, avšak ne pro všechny webu to má smysl.

Slovníček pojmů

PPC [Platba za proklik]: Jedná se o jeden z typů internetové reklamy, specifický svým charakterem, který spíše připomíná affilate marketing. Jádro této metody spočívá v tom, že inzerent platí majiteli stránek, kde má umístěnou reklamu, jen tehdy, pokud někdo na takovou reklamu klikne.

CPC [Cena za proklik]: Jde o zisk pro majitele webu, za to když návštěvník stránek klikne na reklamu. Tuto cenu stanovuje obvykle inzerent a cena se u jednotlivých inzerentů liší. Většinou proto majitelé webu znají číslo, které je průměrem jednotlivých CPC, než cenu za proklik jednolivých reklam.

RPM [Přijmy za 1000 zobrazení]: Klíčová hodnota pro majitele webu. Jedná se totiž o číslo, díky kterému mohou odhadovat, o kolik jim vzroste zisk, pokud jim stoupne návštěvnost stránek. Vzorec pro výpočet RPM = příjmy (alespoň odhadované) / počet zobrazení stránky x 1000. (Například příjem bude 100,- za 2000 zobrazení, RPM se tedy vypočítá jako 100/2000 x 1000 = 50,-. Znamená to tedy, že kdyby majitel stránek dosáhl 1 000 000 zobrazení měsíčně vydělá si 50 000.

Zobrazení: Počet zobrazení je vlastně to, co majitel webu nabízí potencionálním inzerentům – je to de facto jeho produkt. Číslo vypočteme dle následujícího vzorce: Zobrazení/den = Počet návštěv za den*počet  stránek, které si návštěvník prohlédl. To znamená, že pokud na stránky přišlo 40 návštěvníků a v průměru si prohlédli třeba 4 články, tak počet zobrazení je 40 x 4 = 160.

CTR [Míra prokliku]: Tato hodnota udává jaké procento zobrazení vedlo k prokliku. Vzorec opět není nějak zvlášť složitý, hodnota CTR se spočítá jako: Počet kliknutí/zobrazení, tedy pokud si vaše stránky zobrazili uživatelé 500x a 5x klikli na reklamu. CTR se bude rovnat 5/500 = 0,01, pokud bychom chtěli výsledek v procentech, vynásobíme hodnotu CTR číslem 100 a zjistíme, že návštěvníci kliknout v 1 % případů na nějaký ten leták. Počítat se pak dají různé varianty CTR. Například CTR stránky, nebo CTR reklamy, kdy počítáte s čísly, které udávají poměr zobrazení určitého odkazu respektive reklamy a počtem prokliku na ten daný odkaz respektive reklamu.

 

 

1 komentář u „Internety @ Reklama: Adsense – Základní informace a pojmy

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *